مدیر عامل شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس در گفت و گو با ماهنامه ترابران: نقش حمل و نقل ریلی در عرصه های اقتصادی، صنعتی و اجتماعی کشورها

ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران): 98/10/15
نقش حمل و نقل ریلی در عرصه های اقتصادی، صنعتی و اجتماعی کشورها

حمل و نقل نقش عمده ای در عرصه های اقتصادی، صنعتی و اجتماعی کشورها ایفا میکند، حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از مدل های حمل و نقل و به لحاظ وجود مزایای نسبی به سایر شقوق از جمله امکان حمل و نقل انبوه در مسافت های طولانی، کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی، ایمنی بالا و مزایای زیست محیطی به لحاظ مصرف سوخت فسیلی کمتر، بدون تردید نقش اساسی در اقتصاد کشور داشته و دارای اولویت بالایی می باشد، در این راستا شرکت توسعه طلوع تجارت خلیج فارس به عنوان یک شرکت مادر تخصصی نسبت به سرمایه گذاری در این صنعت اقدام نمود که النهایه نسبت به تاسیس دو شرکت ریل سیر کوثر در بخش مسافری و شرکت پرتوبارفرابر خلیج فارس در بخش باری اقدام گردید.

شرکت پرتوبارفرابر خلیج فارس از سال 1391 فعالیت خود را در زمینه حمل و نقل کالا آغاز کرده است و از سال 1396 به عنوان یک شرکت مالک واگن کاملا خصوصی، خدمات عمومی و تخصصی حمل و نقل ریلی و ترکیبی اعم از راهبری، نظارت، سیر و حرکت، تخلیه ، بارگیری را در داخل و خارج از کشور ارائه مینماید. این شرکت با دراختیار داشتن ناوگانی بیش از 600 دستگاه واگن باری از نوع لبه کوتاه و مخزندار در حوزه حمل و نقل ریلی انواع محصولات در بخش های داخلی، واردات، صادرات، ترانزیت مرزی به مرزهای کشور فعالیت داشته به طوری که توانسته با اتکا به نیروهای متخصص و مجرب خود در دفتر مرکزی و نمایندگی ها در شبکه ریلی داخل کشور و با بکار گیری تکنولوژی و انعقاد قرارداد های بلند مدت و میان مدت با شرکت های بزرگ برای حمل و جابجایی محمولات گام بلندی بردارد

نو آوری در حمل و نقل ریلی
.در این راستا با بررسی وضع موجود و مشاهده مشکلات عدیده ای در حمل و نقل ریلی مواد معدنی از نظر امکانات و کمبود واگن برگردان در شبکه ریلی داخل کشور و مشکلات تخلیه و بارگیری مواد معدنی از واگنهای لبه بلند، این شرکت را مصمم نمود نسبت به طراحی و ساخت 400 دستگاه پاکت فلزی مخصوص حمل مواد معدنی ( کنسانتره، سنگ آهن، گندله و…) اقدام نماید که مانند کانتینر بر روی واگن های لبه کوتاه قابل بارگیری می باشند. امکان بارگیری در مبدا بر روی واگن ها مستقیما از طریق شوتینگ بارگیری معادن میسر بوده که سرعت بارگیری را دو چندان میکند واز طرفی پس از بارگیری و حمل در مقصد پاکت فلزی از واگن تخلیه و در انبار مقصد تخلیه کامل می گردد. در این روش تخلیه و بارگیری مضاعف برای صاحبان کالایی که به شبکه خطوط ریلی متصل نیستند و همچنین آسیب ناشی از تخلیه دستی واگن ها وجود ندارد و کسری بار به حداقل خود خواهد رسید؛ در زمان هایی هم که به علت محدودیت های حمل و نقل ریلی تقاضای حمل مواد معدنی کاهش یابد، پاکت ها از روی واگن برداشته شده و حمل و نقل کانتینری و یا فله بوسیله واگن های لبه کوتاه میسر خواهد بود. این روش بهره برداری واگن ها را در دوران رکود افزایش خواهد داد.

این شرکت در برنامه خود توسعه ناوگان ریلی را مد نظر دارد؛ به این منظور خرید 500 دستگاه واگن لبه بلند حمل مواد معدنی با مشخصات فنی خاص جهت حمل محصولات بخصوص در اولویت میباشد که در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

پیشنهاداتی در حوزه حمل و نقل ریلی
این شرکت اعتقاد دارد که در شرایط کنونی کشور علی رغم مشکلات اقتصادی و تحریم های ظالمانه موجود راه برون رفت از این بحران، واگذاری امور به بخش خصوصی خواهد بود. متخصصین و کارشناسان مجرب بخش خصوصی در همین شرایط رکود از بسیاری از ظرفیت های موجود استفاده کرده و تهدید ها را به فرصت تبدیل خواهند کرد.
در صنعت ریلی نیز این استراتژی مثمر ثمر و کارآمد خواهد بود، اگرچه سرمایه گذاری در بخش راه آهن بازده و توجیه اقتصادی خوبی نداشته و مطلوبیت سرمایه گذاران در این بخش را کاهش داده است منتها با تدابیر و تمهیدات بخش خصوصی و دولتی میتوان این بهره وری و مطلوبیت را افزایش داد. لذا جهت رشد و توسعه حمل و نقل ریلی و افزایش سرمایه گذاری در صنعت ریلی به صورت کلی پیشنهاداتی به شرح ذیل اعلام میگردد:

1- فرهنگ همکاری بین بخش خصوصی و دولتی در سازمان های دولتی نهادینه شود به طوری که نگاه بخش دولتی به خصوصی از منظر بالا به پایین نباشد و بخش خصوصی را به عنوان شریک و همکار خود تلقی و کنار یکدیگر در راستای توسعه صنایع و اقتصاد کشور گام بردارند.
2- بخش دولتی با پیش بینی تدابیری از جمله افزایش سرعت سیر، کاهش بوروکراسی اداری، کاهش هزینه های غیر ضروری موجب افزایش درآمد حمل و نقل ریلی گرددکه از این انتفاع هم خود و هم بخش خصوصی بهره برده و النهایه بهره وری واگن ها افزایش و سرمایه گذاران را راغب به ورود به صنعت ریلی نماید.
3- بخش های دولتی میبایست دیدگاه ها و نقطه نظرات بخش خصوصی را در تصمیم گیری های مهم و اساسی و تاثیر گذار در صنعت ریلی لحاظ کرده و مد نظر قراردهد و از تصمیمات ناگهانی و کارشناسی نشده حذر نماید.
4- تشّکل های بخش خصوصی را حمایت کرده و توسعه این انجمن ها را مهم بشمارد.

منبع خبر: ماهنامه ترابران

2020-04-07T14:43:27+04:30